"A virtuális gazdaságok megadóztatásától tartanak az Egyesült Államokban, ahol egyes vélemények szerint az adóhatóság az innen eredő jövedelmek megterhelésén gondolkodik. (...) A virtuális gazdaságok esetében tiszta szabályozásra, nem pedig adókra van szükség, mivel egyes félelmek szerint az amerikai adóhatóság azon gondolkodik, hogy megterheli a virtuális közösségekből származó, vagyis a valódi pénzre átváltható bevételeket."Most egy gyors áttekintés következik arról, hogy miért parttalan az a vita, ami a virtuális világok megadóztatása körül folyik. Lehet egyetérteni vele és lehet a politikusokat a pokolba kívánni emiatt, de van egy apró, kicsi részlet, ami általában mindenkinek elkerüli a figyelmét. Ez a részlet a következő:
Forrás: SG
"Példaként a Second Life és World of Warcraft játékokat említik."NEM. Nem, nem és nem. Fel vagyok háborodva, hogy már megint ott tartunk, hogy csak beszélnek, beszélnek és nem tudják hogy miről beszélnek. A Second life és a WoW gazdasági rendszerét nem lehet ilyen alapon összehasonlítani. A két játékot így nem lehet összevonni!! Lássuk miért.
A két játék nemhogy eltérő virtuális gazdasági szisztémán alapul, hanem még a virtualitás-valóság viszonyát is felborítja az összevetésük. Nem is beszélve a játékbeli gazdaság szerepéről.
A WoW-ban egy belső gazdaság létezik: levered a szörnyet, kapsz érte pízt meg cuccokat, a felesleget eladod a játékbeli kereskedőknek, azért is kapsz (virtuális) pénzt, veszel rajta kardot/páncélt/sört. A virtuális pénzforgalom szerepjátékszerűen hasznosul, tehát nyilván egy valós struktúrán alapulva a világ határain belül folyik a pénzszerzés-pénzköltés kettőse. Ugyanúgy mint minden egyéb offline - mondjuk - szerepjátékban. Nyilván normális ember nem érzi magát mocskosul gazdagnak, ha mondjuk a gothic 2-ben sikerült összeszednie 40 000 aranyat, mert annak a valódi értéke 0. (Persze mondd azt annak, aki azért a "pénzzért" jópár 10 óra játékidőt a háta mögött tudhat.) Ugyanez a helyzet a WoW-ban is.
Viszont itt következik a hiba a rendszerben szituáció, amikor a Mátrixban a program nem úgy fut, ahogy kellene neki. és hol a probléma? Az emberben.
Azoka akik arról olvasnak híreket, hogy már simán lehet WoW aranyat venni valódi pénzért, az -kérem tisztelettel - egy megint robbant a kalóz DVD-k piaca típusú cikket olvas. Az, hogy ezt a kereskedelmet egyesek kiterjesztik a való világba is, tehát konkrét pénzért vehetsz virtuális kardot vagy virtuális pénzt, az a WoWban teljesen
De, mint minden illegalitást, ezt sem lehet teljesen felszámolni, akármilyen szigorú is a Blizzard velük szemben. (Havonta kitiltott accountok ezrei a bizonyítékok erre.)
És igen, itt vannak a kínai farmerek (újabb buzzworld a médiának, volt is róla szó múltkor a freiben, természetesen helytelenül használva.), akik egész nap így robotolnak; egyetlen céljuk olyan (jó, ritka) cuccokat szerezni, vagy pénzt szerezni, amit később a való világban el lehet adni. A farmerek magukkal szúrnak ki, mert ez egy irtó lélekölő meló, a karakterfejlesztőkre bízott avatarok tulajdonosai pont a játék élményi részéből maradnak ki, hiszen egy normális szerepjátékosnak pont az a lényeg hogy játsszon, és nem az hogy a haverjai (hogy szerez egyáltalán, ha nem is játszik??) előtt a szintjével vagy a cuccaival menőzzön. Vagyis van akinek ez számít, de én nem ismerek olyan embert, aki kiadná a kezei közül a karakterét..
> Egyébként, bár konkrét számokkal nem tudom megtámogatni, de szeretném eloszlatni azt a tévhitet hogy ezek a droidok olyan jól keresnének. Gondoljatok bele, azért ők mégiscsak feketén dolgoznak, a feketén dolgozásnak meg általában soványka jutalék a vége...
Aztán pedig van a Second Life. Ennek a rendszere úgy működik, hogy a játékban ingyen bennt lehetsz, de ha bármit akarsz csinálni (építeni, dekorálni, enni) akkor azért fizetned kell. Méghozzá igazi pénzben. A játék valutájának konkrét árfolyama van pl. az USA-dollárhoz. (A post írásának pillanatában egy USA dollár 269.4018 Lineden Dollárt ér) Namármost, ha a játékban jól gazdálkodsz, vagy csinálsz valamit ami jól fogy, abból virtuálisan meggazdagodhatsz; és, ez a lényeg: átválthatod igazi pénzbe. Szabadon és legálisan. Sőt, a játék készítői erre ösztönöznek mindenkit. Legyél aktív, forgasd a pénzed. Mint a nem-virtuális cégek. Ugye hogy más mint a WoW! AZ a szerepjátékról szól; a Second life a kereskedésről és egyéb társasági interakciókról. (Csendben tenném hozzá, hogy ez is csak olyan mint a kaszinó, csak van benne bizonyos mértékű tudás-faktor; az emberek többségének az életben nem lesz olyan szerencséje/ötlete, amiből tényleg komoly pénzt láthatna.) Egy konkrét gazdasági modell (jelen esetben a kapitalizmus) virtuális modellezése; mivel a pénz java már számlák között mozog, tehát csak értéke van, nyilvánvalóan az sem kérdés többé, hogy megoldható -e a virtuális felhasználás. Persze hogy megoldható. Vásárlás otthonról, esetleg virtuális cégalapítás? Egyre megy.
Ezek után nem is lehet csodálni, hogy az amerikai adóhatóság már elkezdett érdeklődni ezügyben. Ez már tényleg kőkemény üzlet. A kérdés az, hogy a profitérdekek mentén a lehetséges adó-bevételre gerjedő politikusok vajon különbséget tudnak e tenni e két, láthatóan teljességgel eltérő gazdasági szisztéma között? (Kétlem) A Second life virtuális gazdasága akár el is bírná az adóhatóságok belépését; a WoW és egyéb, kizárólag játékra koncentráló MMO-k esetében egy ilyen lépés elképzelhetetlen következményekkel járna.
Képzeljük el, hogy miközben szép békésen szívjuk a füvet herbalista szakmájú Tauren sámánunkkal Thunder Bluff-ban, megszólít minket egy Élőhalott társunk. Közli hogy az APEH-tól jött, és szeretné elkérni az adóbevallásunkat. Mi pedig csak nézünk rá zavaros szemekkel, és közben azon gondolkozunk: A rendőrség mikor fog ránk törni fűtartásért? :)