"A virtuális gazdaságok megadóztatásától tartanak az Egyesült Államokban, ahol egyes vélemények szerint az adóhatóság az innen eredő jövedelmek megterhelésén gondolkodik. (...) A virtuális gazdaságok esetében tiszta szabályozásra, nem pedig adókra van szükség, mivel egyes félelmek szerint az amerikai adóhatóság azon gondolkodik, hogy megterheli a virtuális közösségekből származó, vagyis a valódi pénzre átváltható bevételeket."
Forrás: SG
Most egy gyors áttekintés következik arról, hogy miért parttalan az a vita, ami a virtuális világok megadóztatása körül folyik. Lehet egyetérteni vele és lehet a politikusokat a pokolba kívánni emiatt, de van egy apró, kicsi részlet, ami általában mindenkinek elkerüli a figyelmét. Ez a részlet a következő:
"Példaként a Second Life és World of Warcraft játékokat említik."
NEM. Nem, nem és nem. Fel vagyok háborodva, hogy már megint ott tartunk, hogy csak beszélnek, beszélnek és nem tudják hogy miről beszélnek. A Second life és a WoW gazdasági rendszerét nem lehet ilyen alapon összehasonlítani. A két játékot így nem lehet összevonni!! Lássuk miért.
A két játék nemhogy eltérő virtuális gazdasági szisztémán alapul, hanem még a virtualitás-valóság viszonyát is felborítja az összevetésük. Nem is beszélve a játékbeli gazdaság szerepéről.
A WoW-ban egy belső gazdaság létezik: levered a szörnyet, kapsz érte pízt meg cuccokat, a felesleget eladod a játékbeli kereskedőknek, azért is kapsz (virtuális) pénzt, veszel rajta kardot/páncélt/sört. A virtuális pénzforgalom szerepjátékszerűen hasznosul, tehát nyilván egy valós struktúrán alapulva a világ határain belül folyik a pénzszerzés-pénzköltés kettőse. Ugyanúgy mint minden egyéb offline - mondjuk - szerepjátékban. Nyilván normális ember nem érzi magát mocskosul gazdagnak, ha mondjuk a gothic 2-ben sikerült összeszednie 40 000 aranyat, mert annak a valódi értéke 0. (Persze mondd azt annak, aki azért a "pénzzért" jópár 10 óra játékidőt a háta mögött tudhat.) Ugyanez a helyzet a WoW-ban is.
Viszont itt következik a hiba a rendszerben szituáció, amikor a Mátrixban a program nem úgy fut, ahogy kellene neki. és hol a probléma? Az emberben.
Azoka akik arról olvasnak híreket, hogy már simán lehet WoW aranyat venni valódi pénzért, az -kérem tisztelettel - egy megint robbant a kalóz DVD-k piaca típusú cikket olvas. Az, hogy ezt a kereskedelmet egyesek kiterjesztik a való világba is, tehát konkrét pénzért vehetsz virtuális kardot vagy virtuális pénzt, az a WoWban teljesen illegális szabálytalan (vagyis ellenkezik az EULA-val). A Blizzard (játékfejlesztő) teljes erejével azon dolgozik hogy ezeket az üzéreket kiszűrje, de hiába; egyre másra jönnek fel a "vegyél WoW aranyat szuper olcsón" típusú hirdetések.
De, mint minden illegalitást, ezt sem lehet teljesen felszámolni, akármilyen szigorú is a Blizzard velük szemben. (Havonta kitiltott accountok ezrei a bizonyítékok erre.)
És igen, itt vannak a kínai farmerek (újabb buzzworld a médiának, volt is róla szó múltkor a freiben, természetesen helytelenül használva.), akik egész nap így robotolnak; egyetlen céljuk olyan (jó, ritka) cuccokat szerezni, vagy pénzt szerezni, amit később a való világban el lehet adni. A farmerek magukkal szúrnak ki, mert ez egy irtó lélekölő meló, a karakterfejlesztőkre bízott avatarok tulajdonosai pont a játék élményi részéből maradnak ki, hiszen egy normális szerepjátékosnak pont az a lényeg hogy játsszon, és nem az hogy a haverjai (hogy szerez egyáltalán, ha nem is játszik??) előtt a szintjével vagy a cuccaival menőzzön. Vagyis van akinek ez számít, de én nem ismerek olyan embert, aki kiadná a kezei közül a karakterét..
> Egyébként, bár konkrét számokkal nem tudom megtámogatni, de szeretném eloszlatni azt a tévhitet hogy ezek a droidok olyan jól keresnének. Gondoljatok bele, azért ők mégiscsak feketén dolgoznak, a feketén dolgozásnak meg általában soványka jutalék a vége...

Aztán pedig van a Second Life. Ennek a rendszere úgy működik, hogy a játékban ingyen bennt lehetsz, de ha bármit akarsz csinálni (építeni, dekorálni, enni) akkor azért fizetned kell. Méghozzá igazi pénzben. A játék valutájának konkrét árfolyama van pl. az USA-dollárhoz. (A post írásának pillanatában egy USA dollár 269.4018 Lineden Dollárt ér) Namármost, ha a játékban jól gazdálkodsz, vagy csinálsz valamit ami jól fogy, abból virtuálisan meggazdagodhatsz; és, ez a lényeg: átválthatod igazi pénzbe. Szabadon és legálisan. Sőt, a játék készítői erre ösztönöznek mindenkit. Legyél aktív, forgasd a pénzed. Mint a nem-virtuális cégek. Ugye hogy más mint a WoW! AZ a szerepjátékról szól; a Second life a kereskedésről és egyéb társasági interakciókról. (Csendben tenném hozzá, hogy ez is csak olyan mint a kaszinó, csak van benne bizonyos mértékű tudás-faktor; az emberek többségének az életben nem lesz olyan szerencséje/ötlete, amiből tényleg komoly pénzt láthatna.) Egy konkrét gazdasági modell (jelen esetben a kapitalizmus) virtuális modellezése; mivel a pénz java már számlák között mozog, tehát csak értéke van, nyilvánvalóan az sem kérdés többé, hogy megoldható -e a virtuális felhasználás. Persze hogy megoldható. Vásárlás otthonról, esetleg virtuális cégalapítás? Egyre megy.
Ezek után nem is lehet csodálni, hogy az amerikai adóhatóság már elkezdett érdeklődni ezügyben. Ez már tényleg kőkemény üzlet. A kérdés az, hogy a profitérdekek mentén a lehetséges adó-bevételre gerjedő politikusok vajon különbséget tudnak e tenni e két, láthatóan teljességgel eltérő gazdasági szisztéma között? (Kétlem) A Second life virtuális gazdasága akár el is bírná az adóhatóságok belépését; a WoW és egyéb, kizárólag játékra koncentráló MMO-k esetében egy ilyen lépés elképzelhetetlen következményekkel járna.
Képzeljük el, hogy miközben szép békésen szívjuk a füvet herbalista szakmájú Tauren sámánunkkal Thunder Bluff-ban, megszólít minket egy Élőhalott társunk. Közli hogy az APEH-tól jött, és szeretné elkérni az adóbevallásunkat. Mi pedig csak nézünk rá zavaros szemekkel, és közben azon gondolkozunk: A rendőrség mikor fog ránk törni fűtartásért? :)

A bejegyzés trackback címe:

https://halozatkereso.blog.hu/api/trackback/id/tr930020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kepler 2007.01.31. 19:50:13

"A kérdés az, hogy a profitérdekek mentén a lehetséges adó-bevételre gerjedő politikusok vajon különbséget tudnak e tenni e két, láthatóan teljességgel eltérő gazdasági szisztéma között? (Kétlem)"

Miért kéne különbséget tenni? Az egységes közteherviselés lényege épp az, hogyha valamilyen bevételre teszel szert, akkor annak egy részét oszd meg a társadalommal, származzon az a munkaadódtól (pl szja), részvényekből (árfolyamnyereség adó) vagy valamilyen internetes játékból. Ugyanúgy kellene szerintem adózni a WoW vagy bármilyen netes játékból származó jövedelem után, mint a netes kaszinó nyereménye után is.

És itt nem a játék fajtája számít, hanem a belőle származó profit.

Proxy · http://halozatkereso.blog.hu 2007.01.31. 20:06:43

A WoW-ból származik profitod? (Feltétel: nem csinálunk illegális arany-kereskedelmet, amit a Blizzard nem szeret) Éppen azt mondom, hogy önmagában a WoW-ban az arany valós értékre átszámítva annyit ér mint egy offline játék fizetőeszköze: 0. Attól még hogy 1000 aranyad gyűlik ott össze, attól még nem leszel gazdagabb tehát nyilvánvalóan ez nem lehet jövedelemforrás.
Miközben ott van a SecondLife, ami csupán egy újabb közbülső állomás a valós pénzforgalomban. Ott, ha jól játszol, valós profit termelődik, ami valós adóalapot képezhet.

Kepler 2007.01.31. 23:36:49

független attól hogy tíltják-e vagy sem, attól még rendes valuta transzfer zajlik A és B között, és ez B-nél profitként realizálódik, tehát jogos utána adót kivetni. értelemszerűen nem a WoW aranytallér fogja az adóalapot képezni, hanem az usa dollár...

a politikusok vastagon szarnak a WoW vagy a SL játékmenetére, teljesen jogosan, mert ez lényegtelen, tehát nem is kell őket kérdőre vonni ha nem látják a különbséget a két játék között.

ők a pénzáramlást nézik és az ebből származó bevételeket.

és ezen van a hangsúly

Proxy · http://halozatkereso.blog.hu 2007.02.01. 09:02:59

Hogy is van ez akkor? Illegális (és ha rajtakapnak akkor kitiltás) de ha egyszer már sikerült valakinek átváltani egy összeget azt azért adóztassuk meg? Rendben, de akkor legyen az orgazdáknak is adószámuk. :)
Egyébként pedig nem értem hogyan képzeled el ezen emberek lajstromba vételét. Az csak az egyik probléma hogy az esetek többségében egyszer-egyszer váltanak és nem nagyüzemben. (A nagyüzemieket úgyis kiszűri a Blizz.) Másrészt meg ha valahogy sikerülne összegyűjteni őkt, akkor azt a listát le kéne passzolni a fejlesztőknek, ami által ők minden idők legnagyobb account-törlését rendezik. Vagy külön hatóság legyen, aki tesz a legalitásra?

Kepler 2007.02.01. 17:56:37

a törvény nem úgy fog szólni hogy a wowból származó bevételeid 20%át leadózod, hanem az online játékokból származó bevételeid 20%át odaadod nekünk. pont.

innentől kezdve tök mindegy hogy az most wowból jön (az is hogy milyen formában, hogy a játék üzemeltetője szerint szabályos vagy nem szabályos módon), a hangsúly azon van hogy netes játékok bevételei is adókötelesek.

most lehet azon pattogni hogy a wow meg meg mittom milyen játékoknál mi a szabályos vagy mi nem, de ez a jogalkotás szempontjából egyáltalán nem releváns. szóval nem arra kéne koncentrálni hogy a buta képviselők nem tudják mi a különbség a wow és az sl között, mert mint mondottam, a hangsúly nem ezen van.

egyébként mi az hogy külön hatóság van aki tesz a legalitásra? azért a törvényi szint (legális-illegális) kicsit magsabb, mint a szerződés (az amit elfogadsz amikor online játszol). ha a wow pénzzel csencselsz, akkor az szerződésszegés és nem illegalitás, de ettől függetlenül a szerződésszegésből származó bevétel is képezhet adóalapot. legálisan.

Proxy · http://halozatkereso.blog.hu 2007.02.01. 21:00:35

"Most lehet azon pattogni hogy a wow meg meg mittom milyen játékoknál mi a szabályos vagy mi nem, de ez a jogalkotás szempontjából egyáltalán nem releváns."
Ne haragudj, de én ezzel nemigen értek egyet. Lehet hogy komolyan hiányos a jogi tudásom, de szerintem nem lehet szabálytalan úton megszerzett profitot bármely jogszabály által "legalizálni".

Az érvelésed mindazonáltal logikus, jó sokat töprengtem rajta. Nekem mégis ott van a problémám, hogy az egészet nem tudom hogy lehetne megvalósítani.
Rendben, vegyük akkor alapnak hogy minden ilyen irányú bevétel adóköteles. AZ is ha eladod a karaktered, és ha csak pénzt veszel. Mindezeket, mondjuk, szabályozott keretek közé szorítjuk.
(Azaz megmondjuk a Blizznek hogy ne erőlködjk haver, a fejedre nőtt a kereskedelem, ő pedig beadja a derekát és jutalékot kér.)
Hozzátenném hogy még így is különböző lenne a két játék gazdasági szisztémája, de akkor legyen mindkettő szabályos.
Hogyan terveznéd meg az adóbevallást? Milyen típusú adót vetnél ki? ÁFÁ-t? Vagy a 20% szerint az összes pénzforgalomra vetített hasznot? Hogyan lehetne ezt bevallani? Hogyan lehet ezt ellenőrizni? Ha az egész kereskedelem alapvetően "fekete", mennyi esély van rá, hogy az internet szabadsága mögé bújva nem fogja elkerülni a játékos az adózást?

Egyszóval az elméleted meggyőző, de én még mindig szkeptikus vagyok. Még ha létre is hoznának egy jól működő és ellenőrizhető pénz-virtuális áru transzferszolgáltatást, még úgy is kétséges volna az eljárás hatékonysága.

Kepler 2007.02.01. 23:45:08

1. az hogy szabályos-e a bevétel, vagy nem, azt polgári peres úton lehet eldönteni, lévén szerződésszegésről van szó. pl ha nyersz egy online kaszinóban 1 millió forintot, akkor abból megfelelő hányadot levonnak nyereményadó címszóval. ha kiderül, hogy te ezt csalással szerezted (feltörted a servert), akkor vagy nem fizetik ki a pénzt, vagy ha már ki lett fizetve, akkor feljelenthetnek, de ettől függetlenül ha hozzád kerül a pénz, akkor az bizony adóalapot képez.

remélem érthető volt a példa

2. látom adótémában nem nagyon vagy jártas :) a jogalkotás és ennek érvényesítése két különböző dolog. elvileg füvezni sem lehet, mégsem tudják ellenőrizni hogy épp mit csinálsz a szobád sarkában. értelemszerűen két oldalú dolognak kell lennie a rendszernek, és mint a fizetéseknél is, úgy itt sem neked kellene befizetned az adót, hanem te már egy nettó (azaz levonás utáni) összeget kapnál a cégtől, az adót pedig a cég fogja befizetni helyetted. nem áfáról lenne szó, hanem amolyan árfolyamnyereség adó-szerűségról, lévén az egységes közteherviselés így lenne teljes (mert aki tegyük fel hogy csak az online bevételiből él, az ugye most nem dob be semmit sem a közösbe)

Kepler 2007.02.01. 23:57:52

ja ez lemaradt: az adóalapot a kifizetések képeznék. tehát ha a WoW-ban (vagy bárhol) van 100 forint az egyenlegeden, akkor az átutalás gomb megnyomása után 80 forint fog megjelenni a számládon, a különbözetet pedig a blizzards fogja átutalni az államnak. az adóbevallásba pedig beírod hogy "online felületen történt bevételeim: 20 ft"

persze a szopó akkor van, ha USA-ból EU-ba megy az utalás, mert akkor -elvileg- neked kellene önadózóként bevallanod és nettósítanod a jövedelmedet, ami valószínüleg nem is fog megtörténni. de egyébként ugyanez a helyzet ha egy amerikai online kaszinón játszol és nyersz. viszont a törvényt amerikában akarják meghozni és a történetben szereplő mindkét cég amerikai, tehát joggal várhat bevételt a kormányzat

Proxy · http://halozatkereso.blog.hu 2007.02.02. 09:08:05

Wow. Hát azt kell hogy mondjam: megyőztél. :) Ilyen is ritkán fordul elő. ;) Látom nagyon profi vagy ilyen téren; igen, adótémában tényleg nem vagyok jártas. Most még azon töprengek hogy mondjuk az átutalások nagyrésze PayPalon meg hasonló rendszereken történik. Vajon ezek képesek ezeket a járulékokat az általad vázolt módon levonni?
Azt még azért hozzátenném hogy az ideális eset az volna, ha a WoWban semmilyen ilyen irányú kereskedelem nem volna; szerintem. Majd még utánanézek hogy miért nem hallani más játékok kapcsán erről.

Mindenesetre köszönöm a kommenteket, ezt a témát majd még igyekszem az elméleted alapján kibontani, ha nem baj.

Kepler 2007.02.02. 17:54:07

a paypal csak egy közvetítő eszköz, ami a történet szempontjából egyenértékű azzal, mintha a papírpénzt egy mezei boritékban adnák fel a címedre. a paypal dolga hogy A pontból B-be eljusson a pénz. mint mondtam, a szolgáltatónak (blizzardsnak) kell befizetnie az adót az állam felé, ők tehát egy nettó összeget utalnak neked.

2008/01/06 - Nos, a Hálózat-kereső jelenleg hibernálódott, akut időhiányomból kifolyólag. Majd ha már úgy érzem hogy tudok rá elég figyelmet áldozni, kinyitok újra. - Proxy

Hálózati mag

Felhasználócentrikus internetblog és médiakritika - Proxy - vagyis én - újabb kísérlete arra hogy véleménye meghallgatásra kerüljön. Júzerbarát oldalak, gadgetek és szolgáltatások kritikája és ajánlója, internetelmélet és multiplayer játékok, social networking és web2.0; meg még ami éppen eszembe jut.

Utolsó kommentek

  • KANGYÍK: fizetős ezazoldal? (2008.11.30. 21:47) Összevont rendszerek
  • Kornel: Nem tudok a geprol zenet berakni a programba.Jo lenne ha segitenel. (2007.12.13. 00:22) Megvagy!
  • Norbi: Hello. Engem az érdekele,hogy ezek a progik automatán kiértékelik ki énekelt a legjobban,vagy azt... (2007.09.16. 12:09) Karaoke otthon
  • Zabkezelő: Ezen teljesen természetes, ők is pontosan tudják, hogy igénytelen a kinézete, sőt. Ezzel pont arr... (2007.07.24. 22:48) Dobozolás
  • Proxy: Semmi probléma, a bejegyzésnek semmi köze nincs a bloghoz, úgyhogy csak nyugodtan. :) Köszönöm a m... (2007.06.29. 21:15) Filler
  • Utolsó 20

Get FireFox

Get FireFox
süti beállítások módosítása