Mai finomságként arra gondoltam hogy kicsit körüljárom az interaktív reklámok témakörét. Bár volt már egy hasonló postom ami ilyesféle témát boncolgatott, viszont akkor éppen a hanghatások idegesítő voltát szerettem volna hangsúlyozni. Most viszont más a szemszög: miért jó - esetleg miért rossz - az interaktív flash reklám?
Az ezekkel való játék során az emberben gyakran nem igazán tudatosul hogy reklámot néz.
Először is szeretném megnyugtatni egy kicsit a flash reklámok elkötelezett gyűlölőit: nem fogok semmi olyan aljas trükköt isteníteni, amit le lehetne lelőni az AdBlock-kal. :) Tudom én hogy a flash lassú, ronda, idegesítő és büdös, de mostmár volnátok szívesek elhallgatni egy kicsit hogy végigmondhassam a mondókámat?Köszönöm. :)
Szóval az interaktív flash reklám korunk egyik kifejezetten érdekes hirdetési mellékterméke. Segítségével a hirdetési piacon megvalósíthatóvá válhatna a rég áhított interaktív viszony a felhasználóval, vagyis a reménybeli vásárlóval. Vagy nem.
Tehát vegyük most alapul azt hogy a flash reklámokhoz flash lejátszó is szükségeltetik - senkit sem fog ugyanis orvul mosóporreklám érni ha nem néz TV-t. (Béna hasonlat, de megteszi) Eszerint mondjuk nem kéne aggódnom, de azért én még egy kicsit szkeptikus vagyok. Hopp, máris eltévelyegtem, ejnye.
Koncentrálj, koncentrálj. Flash player.
Szóval azért meg kell hagyni, nem is olyan rossz dolog az az interaktív reklám. Már ha jól használják! Az oldal tetején egyszerű kis játékokkal játszani - ha a játék ötletes, esetleg vicces - nem túl megerőltető. Ha jókor van jó helyen, akár ki is tud kapcsolni. Mármint minket. :) Hiszen a kis minijátékok mára elérték azt a szintet, amikor pár kattintással eredményt érhetünk el - legyen ez az eredmény bármennyire szimbolikus is. A jutalmazás pszichológiai élménye sokat tud javítani az ember kedvén - még akkor is, ha csupán jó arányban kellett kettészelni egy tortát.
Az ezekkel való játék során az emberben gyakran nem igazán tudatosul hogy reklámot néz - a legjobb ilyen típusú játékoknál csupán a jutalmazás után derül ki valójában mely termék/vállalkozás reklámját játszottuk végig.
Azok akik szerint az ilyen típusú beleélős reklámozás káros, vagy legalábbis károsabb mint ami a TVben megy, sajnos van egy rossz hírem. A passzivitás ugyanis sokkal inkább ösztönzi a reklámok által sulykolt képek téves, sztereotipizált rögzülését, mint az aktív részvétel. Ez azt akarja jelenteni hogy a passzív TV néző hajlamosabb a reklám által közvetített üzenetre koncentrálni (vagyis éppenhogy nem koncentrálni), viszont ezzel szemben a márkafelismerés (minden reklám alfája és omegája) érdekes módon marginális. (Nagy vonalakban persze) Ezzel szemben az interaktív reklám ennek pont fordítottja: míg a felhasználó -koncentrációja révén - jobb mértékben képes felismerni a márkaelemeket, a reklámok által sugallt üzenet azonban pont az aktivitás miatt komolyabb szűrőkön megy keresztül.
Ebből pedig egy nagyon egyszerűsített összegzés így néz ki: A passzív reklám nézésekor kevésbé ismerjük meg a márkát de jobban az üzenetet; míg az aktív participáció esetén az üzenet marginalizálódik (háttérbe szorul) cserébe a márka dominálja a reklámteret. Ennek - akár hiszitek-akár nem - kifejezetten pozitív hatása van. Hiszen azzal hogy az ember megismer egy márkát még mindig kevesebbet veszít (esetleg többet nyer), mintha a reklám által közvetített üzenet tömné meg piciny agyát. A tanulság: gondokozni jó. :)
Az interaktív reklámok terén is vannak mosópor-rettenetek
No, ezután a túlságosan is tudományos(kodó) magyarázat után térjünk vissza egy kicsit a játék problémájához. Ezt egy szóban össze lehet foglalni: Rossz játék! A jövő flash-reklám készítőinek: probléma még hogy iges-igazából a legtöbb mai ilyen típusú reklám bizony egy iciny-picikét sem nevezhető igazából interaktívnak. Ugyanis az interaktivitást nem feltétlenül erre a játszadozós stílusra találták ki: egy flashben akár egész funkciólistákat el lehetne tárloni, amin ha a felhasználó végigzongorázik, akkor a céloldalon (ha van olyan - legyen) már csak a KÉSZ gombot kelljen megnyomnia. Illusztratív példával: Webshopból macit ne úgy hogy:
Banneren maci -> Macin linkmaszk -> Macira klikk -> Webshop főoldalra kerül -> Macit megkeres, kijelöl, kosárba tesz -> Fizet -> Örül.
Hanem hogy:
Macira klikk -> Fizet -> Örül és elégedett mert két klikkel macit vett.
Kb. ennyi. Lehet még ragozni, de arra már jöjjenek rá a kedves marketingesek maguk. Én megyek addig játszani.