A számítógépes és videojátékokban elhelyezett különböző reklámokat a felhasználók még nem igazán veszik észre vagy ha mégis, akkor sem tulajdonítanak nekik nagy jelentőséget - összegezték tapasztalataikat a Bunnyfoot brit cég szakemberei. /Forrás: SG/
A kutatás eredményeivel lehet vitatkozni (az más kérdés hogy nem igazán érdemes), de pár dolgot azért érdemes tisztázni. A reklám nem attól jó feltétlenül, ha azt a játékosok konkrétan vissza tudják idézni. Hiszen ha jobban belegondolunk, az utcán elhelyezett hirdetések tömegét mi sem tudjuk maradéktalanul felidézni. Arról nem is beszélve, hogy ha realisztikus környeztet akarunk teremteni egy játékban, akkor ma már elmaradhatatlan a reklámok elhelyezése vagy legalábbis imitálása (egy névtelen fociprogramban a készítő cég nevének kizárólagos szerepeltetése a lelátók alján sokkal illúziórombolóbb lehet, mint a valódi hirdetések látványa.) Eljutottunk arra a pontra hogy egy tegyük fel hatvanas évekbeli játékot korabaeli hirdetésekkel tesznek még "élethűbbé". És érkezünk a felismeréshez, hogy a reklám életünknek elválaszthatatlan része lett, melyet egyesek akár művészi színvonalon is űzhetnek, mások meg nem; de mindenképpen jelen van és fontos. (Más kérdés hogy sokan el tudnák képzelni az életüket anélkül is. Én biztos nem, bármennyire is rühellem a termés nagyját.)
Viszont a (játékbeli) reklámoknak mindenképpen van valami hatása, még ha csak tudatalatti szinten is. Szvsz kár hogy a kutatók nem vizsgálták a reklámokkal való szembesítés hosszabb távú hatásait (például újbóli szembesítés esetén a reakciókat), mert a direkt észlelés mellett nem elhanyagolhatóak a lappangó hatású észlelések sem. Remélhetőleg valaki ez is belátja majd egyszer.
A reklámoknak egyébként egyre fontosabb szerepük van a játékvilág pénzügyi részlegében: új fizetési konstrukciók alakulhatnak ki segítségükkel. Mivel a jövő a dinamikus tartalomszolgáltatásé, egyértelműen az online (is) játszható játékok felé tolódik el a reklámmenyiség. Hiába, egy MMO esetében lényegesen könnyebb frissülő reklámokat szolgáltatni, mint egy egyjátékos üzemmódra kihegyezett, internet kapcsolatot nem feltétlenül igénylő játéknál. (Persze ma már léteznek olyan megoldások is, amelyekkel megoldható az ilyen játékok reklám-frissítése.)
Aztán már csak a készítőn/forgalmazón múlik hogy mit kezd a reklámbevételekkel. A Funcom például ingyenessé tette az Anarchy Online alapjátékát, cserébe az ingyenes klienst használóknak el kell "viselniük" a reklámokat. A reklámellenes mentalitást erősítendő, hogy ugyanakkor a fizetős verzió játékosai a játékhoz kapcsolódó reklámokat kapnak. Hiába, kímélni kell szegényeket. A Funcom persze nem jótékonysági szervezet, úgyhogy valószínűleg megéri nekik reklámokon futtatni az alapjátékot. Lényeg az alapjáték szón, mert utána nyugodtan zargathatják a kedves játékosokat hogy ugyanmár upgradeljen a kiegészítőkre, mert az milyen király. Ami ugye már pénzt hoz a konyhára. (Kiegészítő megvétele, utána pedig a havidíj, mivel azt csak az alapjáték esetén engedik el.) Ráadásul a hírlevélről (Amiben minden hónapban ugyanazt írják le) le sem lehet iratkozni. Én legalábbis még nem tudtam.. Úgyhogy mindenki eldöntheti megéri -e.
Az egész rendszer legnagyobb kihívása ugyanakkor, hogy megfelelő reklámokat helyezzenek el a virtuális térben. Az Anarchy Online-ban mondjuk nem túl nehéz, hiszen a sci-fi környezet lényegében szinte mindent elbír. A nagyobb baj azokkal a stílusokkal van (Fantasy, történelmi) ahol a reklám nem igazán jellemző. És itt kanyarodunk vissza az első bekezdéshez, ugyanis nagy valószínűséggel ide is be fognak valahogy férkőzni a hirdetők. Ha a WoW-ba nem is (mert a Blizzardnak azért van pénze, főleg ha kijön a kiegészítő) de számos más, kisebb játékosbázisú MMORPG-t tudnék mondani, ahol a forgalmazóknak ez erősen megérné. Nagy kérdés, hogy mennyire okosan fogják megoldani a felmerülő problémákat, mert egy rossz húzás könnyen vezethet reklámellenes felhördüléshez - azzal pedig senki nem jár jól. Sem a játékosok, sem a kiadó.